یادگیری گیتار چقدر طول می کشد

یادگیری گیتار چقدر طول می کشد! این یکی از متداول ترین سوال هایی هست که نوازندگان مبتدی می پرسند.لازم است بدانید که  که برای این سوال هیچ جواب قطعی وجود ندارد و به عوامل مختلفی بستگی دارد.ممکن است برخی افراد طی چند سال تبدیل به یک نوازنده فوق حرفه ای شوند و برای عده ای دیگر سالها زمان ببرد تا حتی تبدیل به یک نوازنده متوسط شوند.

تعدادی از فاکتور های مهم که باعث موفقیت و پیشرفت شما در مسیر آموزش نوزاندگی گیتار می گردد عبارتند از:

۱-میزان انگیزه و علاقه شما برای یادگیری تکنیک های جدید نوازندگی گیتار

۲-برنامه تمرین منظم و روزانه

۳-امکانات و منابعی که باعث پیشرفت سریعتر شما در آموزش گیتار می گردد

۴-میزان توانایی و استعداد هنرجو

آموزش گیتار چقدر طول می کشد

بنابراین بر اساس فاکتور های ذکر شده پیش بینی اینکه به تنهایی چقدر نوازندگی گیتار طول می شکد غیر ممکن است.چرا که توانایی یادگیری هر هنرجو با هنرجوی دیگر متفاوت است.همه چیز به هدف شما از یادگیری گیتار و اینکه چقدر برای این هدف خود حاضرید وقت و انرژی بگذارید بستگی دارد.

 

روزانه چقدر باید تمرین کنید

اگر تا کنون تجربه نواختن ساز گیتار را نداشته اید باید بدانید که یادگیری نحوه نواختن گیتار همانند یادگیری صحبت کردن یا راه رفتن است.برای نواختن گیتار لازم است حرکات جدید انگشتان دستها را یاد بگیرید.ماهیچه های انگشتان دست قابلیت هایی دارند که شما هرگز از آنها خبر نداشتید . سرعت یادگیری این حرکات جدید به میزان تمرین شما بستگی دارد.بنابراین اگر مبتدی هستید بایستی تمرین مداوم و روزانه داشته باشید.

زمانیکه روزانه ۱۵ دقیقه تمرین داشته باشید طی دو هفته متوجه تغییرات مهارت انگشت گذاری خود خواهید شد.حال اگر به جای روزی ۱۵ دقیقه ،هفته ای ۱۵ دقیقه تمرین داشته باشید این زمان خیلی بیشتر طول می کشد.از طرفی تمرین بیش از حد روزانه در ابتدا ممکن است باعث آسیب به مفاصل انگشتان شود و شما را چند روز از تمرینهای گیتار دور نگه دارد.

به عنوان یک مبتدی سعی کنید روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تمرین کنید.از آنجا که در حال تقویت عضلات انگشتان خود هستین می توانید رفته رفته مقدار تمرین روزانه را تا ۳۰ تا ۱ ساعت در روز افزایش دهید.

اگر فرصت تمرین روزانه ندارید تمرین های خود را طوری برنامه ریزی کنید تا در الباقی روزهای هفته جبران کنید.

بهتر است برای این کار جدولی طراحی نمایید تا بطور دقیق مشخص کنید که در طول هفته چند ساعت و هر روز روی چه مباحثی وقت گذاشته اید.

آموزش گیتار چقدر طول می کشد

بازه های زمانی در آموزش گیتار

فرض را بر این می گیریم که شما روزانه بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت تمرین مفید داشته باشید، در بخش زیر خلاصه ای از تاثیر تمرین روزانه گیتار و نتایج بدست آمده طی هفته ها و ماههای آتی را برای شما توضیح خواهیم داد.

۱ تا ۳ ماه اول (حدود ۴۰ساعت تمرین )

شما قادر خواهید بود انگشتان خود را بر روی دسته گیتار حرکت داده و نت ها را به صورت تمیز اجرا کنید همچنین می توانید تعدادی آهنگ ساده و حتی تعدادی آکورد خیلی  ساده روی گیتار اجرا کنید.

۳ تا ۶ ماه (حدود ۹۰ ساعت تمرین)

توانایی اجرای آهنگ ها و آکوردهای  کمی سخت تر و پیچیده تر که نیاز به اجرای تکنیک هایی نظیر Hammer on  و pull off  .

۱ تا ۲ سال ( ۱۸۰ تا ۳۶۰ ساعت تمرین)

شما خیلی سریع و روان آهنگ های جدید را یاد می گیرید و بسیاری از آهنگ ها معروف را می توانید اجرا کنید و همچنین در اجرای آکوردهای باره دار و نواختن گام های ماژور و مینور مهارت پیدا خواهی کرد.

۳ تا ۵ سال (۵۴۰ تا ۹۰۰ساعت تمرین)

شما تقریبا تمامی آهنگ هایی را که به آنها علاقمند هستید می توانید اجرا کنید البته برای رسیدن به این مرحله بایستی تمرین های مداوم خود را حفظ کنید.یادگیری نحوه نواختن آهنگ های جدید در این مرحله آسان می شود زیرا قبلا تمامی تکنیک های لازم برای اجرای آهنگ را آموزش دیده اید.شما همچینی قادر خواهید بود تا با سازهای دیگر بداهه نوازی کنید.

۱۰ تا ۲۰ سال (۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ ساعت تمرین)

شما کاملا در اجرای بداهه نوازی بر روی سری آکورد ها و گام های مختلف توانایی پیدا خواهید کرد و خیلی راحت این کار را انجام خواهید داد و در این مرحله می توانید کاملا تشخیص دهید که چه چیزهایی را هنوز نمیدانید و می خواهید یاد بگیرید.کلکسیون گیتار های شما روز به روز بیشتر می شود.توانایی شنیداری شما خیلی زیاد افزایش می یابد طوری که قادر خواهید بود با شنیدن یک آهنگ تشخیص دهید با  کدام سیمهای گیتار و در چه گامی نواخته می شود.

ولی اینجا انتهای داستان نیست ،روند آموزش گیتار هیچوقت تمام نمی شود .اکثر نوازندگان فوق حرفه ای گیتار در جواب اینکه چقدر زمان می برد تا گیتاریست حرفه ای شوم می گویند تمام عمر.در واقع این بهترین جوابی است که می توان برای این سوال در نظر گرفت.

آیا برای یادگیری گیتار خیلی پیر شده ام؟

آموزش گیتار چقدر طول می کشد

به هیچ عنوان .شما هرگز برای شروع یادگیری ساز گیتار پیر نیستید.علیرغم اینکه بسیاری از نوازندگان مطرح گیتار دنیا در مصاحبه های خود بیان کرده اند که شروع یادگیری گیتار را از سنین پایین شروع کرده اند ، ولی این به این معنا نیست که اگر شما بالای ۵۰ سال سن دارید برای شروع یادگیری گیتار دیر شده است .از اینرو یادگیری چیزهای جدید هیچگاه دیر نیست.نوازندگی گیتار می تواند سرگرمی مهیجی برای شما باشد تا بتوانید از دوران بازنشستگی خود با نواختن ساز گیتار لذت ببرید.آنچه برای شما لذت بخش است دنبال کنید  و از هرگونه برداشت قبلی که گیتار ساز مشکلی است و نواختن آن سالها طول می کشد چشم پوشی کنید.

به طور خلاصه پاسخی برای اینکه “یادگیری گیتار چقدر طول می کشد” وجود ندارد.این همه به بستگی به این دارد که آیا دنبال این هستید که فقط چند آهنگی برای دوستان و اطرفیان خود اجرا کنید یا اینکه بخواهید تبدیل به یک نوازنده حرفه ای شوید.نکته لازم ذکر این است که روند یادگیری گیتار پایانی ندارد اما به طور کلی رسیدن به سطحی از نوازندگی به بتوانید تعدادی آهنگ اجرا کنید و صدای قابل قبولی از گیتار خود بشنوید به ۶ ماه تمرین مداوم نیاز دارد و مجددا روی این نکته تاکید می کنیم که هر روز یا بیشتر روزهای هفته به مدت ۱ ساعت موارد درست را تمرین کنید.

آموزش گیتار چقدر طول می کشد

اطراف ما افراد زیادی هستند که سال ها زمان خود را صرف یادگیری روش های غلط نوازندگی گیتار کرده اند و از ویدئو های تصادفی و غیر استاندارد در یوتیوب و سایر سایت ها استفاده می کنند و با این کار وقت خود را تلف کرده و فقط از ویدئو به ویدئو دیگر سیر می کنند بدون آنکه چیزهای ابتدایی و پایه ای از نوازندگی گیتار یاد گرفته باشند.پس بهتر است برای شروع یادگیری گیتار از مدرسین با تجربه در این زمینه استفاده کنید تا به صورت اصولی و بدون هدر دادن زمان به یادگیری این ساز به صورت قدم به قدم گام بردارید.

 

نظرات