آموزش کمانچه

نکاتی در مورد آموزش کمانچه

کمانچه یکی از سازهای زهی ایرانی است و جزو دسته ساز های زهی آرشه ای محسوب می شود و در ساختار آن از چوب ،پوست ،فلز و استخوان استفاده شده است.

آموزش کمانچه سعادت آباد

در انتهای پایینی ساز کمانچه پایه ای دارد که برروی زمین و زانو نوازنده قرارد داده می شود.

بخش اصلی ساز کمانچه قسمت کاسه ساز است که به اشکال مختلف کروی ،مخروطی ،ساخته می شود.

دسته کمانچه بر خلاف قسمت کاسه تقریبا به صورت یک شکل ساخته می شود.

در کتاب شادروان روح الله خالقی ساز کمانچه به عنوان ساز تکامل یافته رباب معرفی شده است. ساز رباب دارای دو رشته سیم است و بعد های با اضافه کردن یک سیم دیگر و استفاده از کمانه برای نواختن آن به نام کمانچه معرفی شده.

از دوران صفویه به بعد ساز کمانچه یکی از ارکان مهم موسیقی ایرانی به شمار می آید.کمانچه در قدیم دارای ۳ سیم و در شکل تکامل یافته امروزی دارای ۴ سیم است و در قسمت بالای ساز ۴ عدد گوشی برای کوک کردن ساز تعبیه شده است.

جنس سیمهای کمانچه در قدیم از جنس روده حیوانات یا ابریشم و امروزه از سیمهای ویولن استفاده می شود.بخش آرشه کمانچه که از جنس موی اسب ساخته می شود ،یک چوب به طول حدود ۶۰ سانتی متر است که از یک طرف انحنا دارد.

ساز کمانچه در نقاط مرکزی ایران علی الخصوص استان لرستان رایج است و در سالهای اخیر این ساز توانسته در تک نوازی های و گروه نوازی ها نقش مهم و پررنگی داشته باشد.

آموزش کمانچه

کوک کمانچه

کوک کمانچه در دستگاه های مختلف موسیقی ایرانی متفاوت است . رایج ترین کوک ساز کمانچه می لا ر سل است که این کوک برای ساز ویولن هم استفاده می شود.

آموزش کمانچه

در جلسات اولیه آموزش کمانچه در صورتیکه با تئوری موسیقی آشنایی نداشته باشید ،با مباحث تئوری موسیقی که شامل نت خوانی ،آشنایی با انواع ریتم و … است آشنا خواهید شد . لازم به توصیح است یادگیری سلفژ به صورت هم زمان در کنار آموزش ساز کمانچه ،سرعت یادگیری ساز را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد.

در جلسات بعدی آموزش ساز کمانچه ،تمرینهای آرشه کشی روی سیمهای مختلف این ساز و انگشت گذاری روی سیمها با دست چپ با انگشتان ۱ ۲ و ۳ کار می شود . پس از گذراندن این مراحل از یادگیری ساز کمانچه وارد مرحله اجرای قطعات ،اتودها ،تکنیک ها و تصنیف های مختلف که باعث افزایش توانایی و تسلط بر نوازندگی این ساز خواهید شد.

نظرات